Pertubuhan Kebajikan & Pendidikan Ad Dawwamah PPM-001-08-27102014

Maahad Tahfiz Sains Ad Dawwamah

Nuffnang

Sinopsis

3:40 PM By

Pusat Jagaan Rumah Kesayangan (RUKESA)ini telah diberikan kelulusan di bawah no pendaftaran SA 0104424-D pada 17 November 2008 adalah sebuah pusat jagaan yang menaungi serta mengendalikan 2 buah rumah yang dijadikan asrama bagi anak-anak yatim,fakir,miskin serta remaja-remaja yang memerlukan bimbingan(diberi gelaran remaja harapan).
Anak-anak yatim,fakir miskin ini berumur antara 5 tahun hingga 10 tahun seramai 12 orang lelaki dan 9 orang perempuan dan 4 orang remaja berumur antara 18 hingga 20 tahun dengan menyewa 2 buah rumah sebagai asrama mereka.
Pihak RUKESA menghantar anak anak yang berada di tahap persekolahan peringkat rendah di sekolah berhampiran dengan asrama,manakala anak anak yang ditahap umur para sekolah disediakan pembelajaran mereka di asrama kediaman mereka. Bagi anak anak remaja pihak RUKESA juga menyediakan kelas agama untuuk menyempurnakan tuntuan ilmu Fardhu Ain yang diwajibkan ke atas mereka serta menyediakan beberapa latihan kemahiran asas mengikut minat dan kecenderungan mereka.
Kami menanggung segala keperluan kebajikan anak-anak ini seperti menyediakan makan minum,pakaian,duit belanja serta keperluan harian mereka.
Anggaran perbelanjaan bagi pusat jagan/rumah amal serta pembelajaran pendidiakan anak-anak ini yang merangkumi sewaan 2 buah rumah, kos utility, sewaan kenderaan,barangan dapurduit belanja, elaun guru/pengasuh dsbnya menjangkau RM 15,000 sebulan.
Di atas inisiatif dan keperihatinan masyarakat maka Rumah Amal ini sedikit sebanyak dapat menyelesaikan keperluan keperluan anak-anak ini.
Bantuan dan sumbangan yang dihulurkan oleh pihak tuan,mudah mudahan Allah menilainya sebagai usaha untuk pembelaan ke atas golongan yang amat memerlukan,moga-moga Allah merahmati atas segala usaha yang dijalankan ini.
Moga Allah sudi membantu dan mempermudahkan niat dan usaha yang bakal kita lakukan ini. Akhirnya kita amati kata kata dari manusia paling agung iaitu Rasulullah SAW.
"Tidak sempurna iman seseorang itu sehinggalah dia menyayangi saudaranya sepertimana dia menyayangi dirinya sendiri