Skip to main content

Surat Mohon Bantuan Anak Yatim

Assalamualaikum w.m.t
Kepada,
Tan Seri, Dato’ Seri, Tuan dan Puan,


MEMOHON SUMBANGAN UNTUK MAAHAD TAHFIZ  AD DAWWAMAH

Dengan segala hormatnya dengan ini perkara di atas adalah dirujuk

2.   Untuk pengetahuan pihak tuan, Maahad Tahfiz kami yang dikendalikan oleh Pertubuhan Kebajikan Dan Pendidikan Ad Dawwamah Malaysia, telah mula beroperasi pada Mei 2014 dengan jumlah pelajar seramai 2 orang dan seorang guru. Sehingga kini jumlah pelajar telah bertambah menjadi 25 orang dan 3 orang guru. Pelajar kami datang dari negeri-negeri seperti Perak, Selangor, Kedah, Pahang dan Sabah.

3.   Pelajar yang datang dari Sabah seramai 8 orang adalah pelajar muallaf yang baru memeluk Islam. Ada di antara mereka yang ibu bapa sendiri belum memeluk Islam. Ada yang telah selamat kami khatankan di sini. Sementara itu sebahagian dari pelajar yang lain pula adalah anak yatim yang kematian ibu atau ayah. 90% daripada mereka tidak mampu membayar yuran asrama. Selama ini kami hanya bergantung kepada seorang penyumbang tetap dan sumbangan-sumbangan kecil dari hamba Allah yang prihatin.

4.   Tujuan maahad kami ditubuhkan ialah untuk melahirkan insan yang Hafiz dan celik teknologi dan sains agar Islam akan lebih membangun. Insan yang membesarkan Allah dan peka dengan kebesaran Allah melalui teknologi.



5.    Melihat keperluan yang sedia ada, kami merancang untuk membeli sebidang tanah seluas 3 ekar yang bersambung dengan tapak tahfiz kami dan membangunkan beberapa infrastruktur  seperti bangunan asrama, bangunan kelas-kelas pengajian, makmal computer dan bangunan pejabat.  Kawasan selebihnya akan dibuat tapak aktiviti pelajar sebagai ko kurikulum seperti tapak pertanian, kolam ikan, padang permainan dan sebagainya.

6.   Bersama-sama ini, kami lampirkan keperluan-keperluan asas bulanan dan juga keperluan tambahan kami. Besarlah harapan kami sekiranya pihak tuan dapat menyertai kami menyumbang mana yang dirasakan senang bagi pihak tuan. Segala sumbangan daripada pihak tuan saya dahului dengan ucapan ribuan terima kasih. Hanya Allah sahaja yang akan dapat membalas jasa baik tuan itu.

Sekian.

Yang Benar,


……………………………………….
(Faizul Azmir bin Mohd Dawam)

Bajet belanjawan Bulanan Tahfiz  Ad Dawwamah
1. Makan : rm 4000
2. Bil air dan api : rm 800
3. Gaji guru : rm 7000
4. Operational : rm 700
5. Sewa rumah : rm 600
6. Penyelenggaraan : rm 200
   Total : rm 13,300

SUMBER KEWANGAN MAAHAD TAHFIZ
1. Yuran bulanan pelajar sebanyak rm200 sebulan
2. Sumbangan dari masyarakat


KESIMPULAN
Semua bentuk sumbangan dan bantuan yang dinyatakan di atas adalah amat dialu-alukan. Namun, sumbagan dari aspek lain dalam bentuk barangan seperti kipas angin, komputer, meja dan kerusi sekolah, penghawa dingin, peralatan pejabat dan yang seumpamanya, pihak kami menerima dengan tangan yang terbuka.

Sumbangan boleh disalurkan ke akaun sekolah: 


RHB Islamic bank 
25818700011055 
Maahad Tahfiz Ad Dawwamah

atau

CIMB Islamic Bank
8603272974
(Maahad Tahfiz Ad Dawwamah)

Maybank Islamic 
558O 97O6 1774 
(Pustaka Ad Dawwamah)

“Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah umpama sebutir benih yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada tiap-tiap tangkai serratus biji. Allah melipatgandakan (pahaala) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas(kurnianya) lagi Maha Mengetahui” { AL BAQARAH: 261}

KEPERLUAN ‘URGENT’ MAAHAD TAHFIZ  AD DAWWAMAH
Sementara menunggu kelulusan dana-dana yang sedang dipohon dari pihak pihak tertentu, pihak tahfiz memerlukan dana segera (instant and urgent) bagi menampung overhead semasa bulanan seperti berikut:
1. Gaji guru guru dan tukang masak rm2500
2. Bil elektrik dan air rm  500
3. Kos makan rm1200
4. Maintenance rm  300

TOTAL RM4500
4. Pihak kami terlebih dahulu mengucapkan jutaan terima kasih di atas segala bantuan yang bakal dihulurkan oleh pihak tuan,semoga Allah memberkati dan meredhai segala usaha yang cuba kita lakukan bersama dalam usaha menjayakan perjalanan program maahad tahfiz  ni dan dinilai sebagai salah satu usaha taqwa serta menjadi amal jariah buat kita.

Sabda Rasulullah SAW:
‘Jagalah harta kekayaanmu dengan mengeluarkan zakat,ubatilah orang-orang sakit dengan bersedeqah dan hadapilah berbagai bala itu dengan doa’

Sekian,terima kasih

Yang diamanahkan
……………………………….

Pengetua Maahad Tahfiz AD DAWWAMAH
(0123537313)
Sumbangan boleh disalurkan ke akaun:

RHB Islamic bank 
25818700011055 
Maahad Tahfiz Ad Dawwamah

atau

CIMB Islamic Bank
8603272974
(Maahad Tahfiz Ad Dawwamah)

Maybank Islamic 
558O 97O6 1774 
(Pustaka Ad Dawwamah)

ATAU






Sebenarnya walaupun tidak semua anak yatim tapi hampir semua tak mampu bayar yuran. Sebab mereka juga anak dari keluarga yang miskin dan ada juga anak ibu tunggal. Tahfiz ini pula terletak di sebuah kampung di Perak yang tidak mempunyai ramai korporat2 yang boleh membantu. Jadi besarlah harapan kami sekiranya tuan / puan dpt membantu sedikit sebanyak meringankan beban pihak tahfiz. Jazakallahu khairan jaza'.

- KEPADA YANG BERMINAT UNTUK MENAJA PEMBELAJARAN ANAK2 YATIM DI TAHFIZ SILA KE PAGE BERIKUT DUA ANAK YATIM UNTUK DITAJA DI TAHFIZ



Comments

Popular posts from this blog

Maksud Sebenar Sekufu.

Soalan: Saya terkeliru dengan persolan sekufu dalam perkhawinan. Apakah maksud 'sekufu' yang sebenarnya seperti yang telah ditetapkan dalam Islam? Adakah ia bermaksud yang jika seorang berkedudukan rendah dari segi taraf hidup, pendidikan dan sebagainya tidak layak untuk bergandingan dengan seorang yang berkedudukan lebih tinggi dari segi nilaian kebendaan ( dunia )? Nurul Suhana, Kuantan Jawapan: Kufu dari sudut bahasa bermaksud sama atau setaraf. Dari sudut istilah pula kufu bermaksud satu aspek yang ketiadaannya akan mencacatkan kedua mempelai. Aspek kufu dalam mazhab syafei ada enam iaitu, Islam, meredeka, agama, keturunan, kerjaya dan sejahtera dari sebarang kecacatan. Sebahagian fuqahak mutaakhirin al Syafei mengambil kira usia juga termasuk ke dalam aspek kufu. Mereka menghukumkan seorang gadis remaja tidak sekufu dengan seorang lelaki tua. Menurut Imam Syafei perkahwinan mereka yang tidak sekufu tidaklah haram.Oleh sebab itu beliau sendiri tidak menolak perkah

Kemusnahan Tanah Suci Mekah Yang Dirahsiakan

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca. Hari ni nak sembang-sembang pasal perkembangan sejarah sikit sebanyak. Walaupun nampak macam lari sikitniche blog ni yang lebih kepada kesihatan dan bisnes tapi anyway sekali-sekala tak salahkan?!  Just nak sedarkan dari terlambat dan sebenarnya  niche  blog ni yang hakiki adalah KESEDARAN. Sebab mungkin ramai orang TAHU tapi sedikit sangat orang yang SEDAR. So, kerja saya adalah untuk sedarkan serami mungkin orang yang masih tidur. Siapa yang baru sahaja pulang dari umrah sekarang pasti membawa gambar-gambar kawasan Arab Saudi yang semakin maju, gilang gemilang dengan segala puncak menara di merata-rata ceruk Mekah dan Madinah. Sebanyak $ 26 billion telah dibelanjakan untuk tujuan ini. Tapi tahukah anda, apa yang berlaku di sebaliknya?! Dari apa yang kita boleh lihat struktur ikonik lama Masjidil Haram telah pun dimusnahkan untuk memberi laluan kepada rekaan model lebih kontemporari. Pemusnahan bangunan Masjidi

Wajah Cicit Keturunan Rasulullah SAW Telah Tersebar

Adakah anda ingat lagi apakah gelaran Rasulullah s.a.w untuk zaujahnya (isterinya), iaitu Saidatina Aisyah R.A Rasulullah s.a.w pernah menggelar Saidatina Aisyah R.A dengan gelaran Al-Humaira yang bermaksud putih kemerah-merahan. Ap Rasanya ramai yang akan tertanya-tanya siapakah gerangan pemilik pipi yang putih kemerah-merahan ini. Sebenarnya beliau adalah cicit Rasulullah, iaitu anak ulamak besar Madinah Al-Munawwarah, Sayyid Yusuf Halim anak Syeikh Jameel Halim Al-Husaini. Keturunan Rasulullah s.a.w melalui Sayyidina Husain. K7L : Jangan ada yang taksub pulak sudah..   SUMBER Popular Post: Mengapa Yahudi Cerdik? Roboh Masjid Punca Allah Hantar Taufan Haiyan? Surat Dari Wanita Kristian Kepada Wanita Islam